Der Tag der ist so Freudenreich BWV 719 – Track 29
Der Tag der
ist so freudenreich
Aller Kreature,
Denn Gottes Sohn vom Himmelreich
Denn Gottes Sohn vom Himmelreich
Über die Nature
Von einer Jungfrau ist geborn:
Von einer Jungfrau ist geborn:
Maria, du bist auserkorn,
Daß du Mutter wärest:
Was geschah so wunderlich?
Gottes Sohn vom Himmelreich
Der ist Mensch geboren.
De tekst van dit kerstkoraal, dat Bach ook nog in het latere
Orgelbüchlein zou toonzetten, is afkomstig uit het Medinger Handschrift (1320)
en al in de 14de of 15de eeuw naar het Duits vertaald
vanuit het Latijn; later heeft Luther daar ook nog wijzigingen in doorgevoerd.
De melodie is waarschijnlijk vroeg 16de
eeuws, en was een volksliedje; de vroegst bekende tekst op deze melodie is Ein Kindelein so löblich.

In deze periode van Bach’s eerste organistenbaan in
Arnstadt zien we dat de koraalbewerkingen groter en ambitieuzer worden. Maar
ook zijn er nog een aantal kortere bewerkingen overgeleverd, alsmede een aantal
fragmenten.
De bewerking over het kerstkoraal Der Tag der ist so
Freudenreich is zo’n korte bewerking afkomstig uit de Kirnberger Sammlung. Het
volgt het Pachelbel-model van de voorimitatie, waarbij opvalt dat de eerste
regel vrij uitgebreid wordt ‘gevoor-imiteerd’, strikt genomen zelfs tweemaal,
de tweede keer uitgebreider voordat de melodie in het pedaal verschijnt. Dan
volgt er een eenstemmig tussenspel, een guirlande van hoog naar laag, zeer
fantasievol; het het lijkt alsof het koraalvoorspel zo zal worden afgesloten
als Herr Gott nun schleuss den Himmel auf
BWV 1092 – Track 23; maar dan zet de tweede regel in weer als voorimitatie, en
na de pedaalinzet is het werk ten einde. De uitgebreide behandeling van de
eerste regel doet me denken aan een voorspel waarbij de organist duidelijk de
eerste regel moet laten horen – Bach was per slot van rekening voor het eerst
officieel kerkorganist geworden. Vandaar misschien dat het werk niet zo
uitgebreid is, en alleen de eerste twee regels worden behandeld? Een andere
mogelijkheid is, dat Bach een ambitieuzer plan had om elke regel te behandelen en
dat niet heeft afgemaakt, of dat dit werk slechts een fragment is. In het
volgende koraal (Wie schön leuchtet der Morgenstern, Track 30) zien we wel die
uitgewerkte grote koraalfantasie, die vergelijkbaar begint.
De registraties heb ik vrij licht gehouden, een combinatie
van 8’ en 2’ registers, bij de guirlande met een klein tongwerk; de pedaalinzetten met een wat steviger tongwerk.
Reacties
Een reactie posten