Ehre sei dir Christe, der du leidest Not BWV 1097 - Track 8

Ehre sei dir Christe der du leidest Not is een kort koraal dat – alweer – met een voorimitatie van de koraalregel begint, en waar Bach, net zoals in Vom Himmel Hoch BWV 700 (Track 7), ervoor kiest om die voorimitatie niet bij elke regel strikt vol te houden.


Herkomst van de tekst is niet geheel duidelijk. Het trekt een duidelijke link van de kruisdood naar de zondigheid van de mens. Het kent drie verzen met een ‘Kyrie Eleison, Christe Eleison…’ refrein:

De melodie van het gezang heeft een 14de eeuwse anonieme oorsprong, maar is in de loop der eeuwen licht veranderd. In het Evangelisches Gesangbuch is tegenwoordig deze versie te vinden:




In Bach’s bewerking is te horen dat vooral de laatste noten van elke regel iets anders verlopen, en dat hij het Kyrie eleison maar ten dele behandelt. Alles lijkt gericht te zijn op bondigheid: een duidelijke introductie van de eerste regel, maar de volgende regels volgen elkaar sneller op. Slechts bij het refrein laat Bach de muziek ‘herstarten’.

De tekst handelt over de passie en het lijden, maar in vers drie wordt het lofgezang aangeheven. Lang heb ik getwijfeld over een passend tempo en een passende registratie. Een stevige plenumregistratie of een lichte boventoonrijke registratie werkt een wat vlotter tempo in de hand, en dat lijkt mij teveel het derde vers te benadrukken, en te weinig het lijdenskarakter.
Uiteindelijk koos ik voor vrij een rustig tempo, waarbij de middenstemmen op warme 8’ fluiten klinken, de bas in het pedaal op 16’en 8’ wordt gespeeld, en de koraalregels uitkomend op een zeer pregnante boventooncombinatie (het register Schlagtöne III van het Borstwerk, die oneven boventonen laten horen, als een regaal). Deze manuaalverdeling staat niet zo expliciet in de muziek. Bij de voorimitatie van het refrein, waar de muziek intenser wordt, worden de middenstemmen aangevuld met een Fluit 4’. Op deze manier wordt er een ingetogenheid bereikt, maar met een zeer indringend contrast de verschillende stemmen benadrukt.
  
Hierbij de link naar de muziek:

 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Wie schön leuchtet der Morgenstern, BWV 764 (fragment) – Track 31

Erbarm' dich mein, o Herre Gott, BWV 721 - Track 44

Wie nach einer Wasserquelle BWV 1119, Track 5