Fuga in C BWV 946 - Track 2
Wellicht Bachs eerste fuga! Alhoewel niet persé bij de
Fantasia in C BWV 570 horend, kan het wel als een paar uitgevoerd worden. Het
thema van de fuga is van Albinoni, en begint syncopisch, met een rust. De
expositie van de vier stemmen wordt niet gevolgd door uitgebreide tussenspelen
(divertimenti), maar Bach laat telkens weer het thema inzetten. Dat bracht mij
op het idee om na de expositie, op de Prestant 8 van het Rugwerk gespeeld, de
daaropvolgende inzetten op de gekoppelde Fluiten 8' in te zetten, zodat de
klank langzaam transformeert; als dan de fluitklank is bereikt, klinken de
volgende inzetten weer op de Prestant, en keren we weer terug naar de
beginklank. Het werk sluit af met een bijna melancholiek naspel, gespeeld op de
Prestant 8 (bijna een strijker in Hildesheim!) van het Bovenwerk.
Opvallend in dit stuk vind ik Bach's neiging, hier al, naar
dóórcomponeren, naar vloeiende lijnen, en alweer die melancholie die het werk
in zich draagt. Dat wordt een rode lijn in zijn vroegste werken, tot een
bepaald moment.
Een ander element dat hier al naar voren treedt, is het
gebruiken van materiaal van andere componisten, om het vak te leren, om er zelf
iets me te doen. Geschiedvervalsing? Componeren is toch ook het bij elkaar
zetten van dat wat je inspireert...
Hier de link:
Hier de link:
Reacties
Een reactie posten