O Jesu wie ist dein Gestalt BWV 1094 - Track 9
O Jesu! wie ist dein
Gestalt
In Marter hoch und mannigfalt,
Mit wunden tief versehret,
Am Creutz ist ausgespannet bloss,
Hat seinen Glantz verzehret,
Herzlich,
Schmerzlich
Ist deine Liebe
Heise und trübe
Reich von Gaben,
Die dich an das Holtz erhaben.
Zo luidt het eerste, typisch piëtistische, vers van dit
gezang; de volgende verzen gaan over de verschillende lichaamsdelen van de
lijdende Christus. Deze wat plastische insteek gaat terug op strofen uit de
middeleeuwse hymne Salve Mundi Salutare, dat
lange tijd aan Bernardus van Clairvaux werd toegeschreven. De lange tekst
bestaat uit zeven delen, waarin steeds een ander deel van Christus' gekruisigde
lichaam wordt bezongen, resp. de voeten, knieën, handen, de zijde, de borst,
het hart en het hoofd. Dietrich Buxtehude (Bach’s latere grote inspiratiebron)
componeerde baseerde zijn zeven cantates Membra
Jesu Nostri op deze tekst. De verzen 3 t/m 9 van O Jesu! Wie ist dein Gestalt volgen deze zevendeling. In deze link
is de volledige tekst te vinden:
De melodie is 17de eeuws, van de hand van Melchior
Franck:
De bewerking van Bach is in feite een vierstemmig motet, met
opvallende zelfstandigheid van alle stemmen. Na de vierde regel is er een korte
voorimitatie waarbij de stemmen elkaar snel opvolgen, verder is deze bewerking
zoals in het Orgelbüchlein, waar de
bewerking niet meer maten telt dan de koraalmelodie zelf. De harmonisatie is
opvallend chromatisch, en kent vele dissonante voorhoudingen om de inleving in
het lijden uit te beelden: een eerste proeve van die specifieke combinatie van zelfstandige
stemvoering (horizontaal) en samenklank (verticaal) die Bach zo zal gaan
kenmerken, en op ons nu bijna romantisch overkomt.
De notatie van het werk is eenvoudig vierstemmig op twee
notenbalken, maar met name opvallend vond ik de melodieuze tenorstem, die in
maat 2 zich bij de andere stemmen voegt. Daarom speel ik de bas in het pedaal
met 16’en 8’, de tenor op de Prestant 8’ van het Rugwerk, en de bovenste twee
stemmen met Fluiten 8’en 4’+ Tremulant op het Borstwerk. Zo zijn alle stemmen beter
onafhankelijk te volgen dan wanneer er één klankleur voor alle stemmen gekozen
wordt.
Hierbij de muziek:
Reacties
Een reactie posten