O Jesu wie ist dein Gestalt BWV 1094 - Track 9

O Jesu! wie ist dein Gestalt
In Marter hoch und mannigfalt,

Mit wunden tief versehret,

Am Creutz ist ausgespannet bloss,
Hat seinen Glantz verzehret,
Herzlich,
Schmerzlich
Ist deine Liebe
Heise und trübe
Reich von Gaben,
Die dich an das Holtz erhaben.


Zo luidt het eerste, typisch piëtistische, vers van dit gezang; de volgende verzen gaan over de verschillende lichaamsdelen van de lijdende Christus. Deze wat plastische insteek gaat terug op strofen uit de middeleeuwse hymne Salve Mundi Salutare, dat lange tijd aan Bernardus van Clairvaux werd toegeschreven. De lange tekst bestaat uit zeven delen, waarin steeds een ander deel van Christus' gekruisigde lichaam wordt bezongen, resp. de voeten, knieën, handen, de zijde, de borst, het hart en het hoofd. Dietrich Buxtehude (Bach’s latere grote inspiratiebron) componeerde baseerde zijn zeven cantates Membra Jesu Nostri op deze tekst. De verzen 3 t/m 9 van O Jesu! Wie ist dein Gestalt volgen deze zevendeling. In deze link is de volledige tekst te vinden:


De melodie is 17de eeuws, van de hand van Melchior Franck:




De bewerking van Bach is in feite een vierstemmig motet, met opvallende zelfstandigheid van alle stemmen. Na de vierde regel is er een korte voorimitatie waarbij de stemmen elkaar snel opvolgen, verder is deze bewerking zoals in het Orgelbüchlein, waar de bewerking niet meer maten telt dan de koraalmelodie zelf. De harmonisatie is opvallend chromatisch, en kent vele dissonante voorhoudingen om de inleving in het lijden uit te beelden: een eerste proeve van die specifieke combinatie van zelfstandige stemvoering (horizontaal) en samenklank (verticaal) die Bach zo zal gaan kenmerken, en op ons nu bijna romantisch overkomt.

De notatie van het werk is eenvoudig vierstemmig op twee notenbalken, maar met name opvallend vond ik de melodieuze tenorstem, die in maat 2 zich bij de andere stemmen voegt. Daarom speel ik de bas in het pedaal met 16’en 8’, de tenor op de Prestant 8’ van het Rugwerk, en de bovenste twee stemmen met Fluiten 8’en 4’+ Tremulant op het Borstwerk. Zo zijn alle stemmen beter onafhankelijk te volgen dan wanneer er één klankleur voor alle stemmen gekozen wordt.

Hierbij de muziek:



Reacties

Populaire posts van deze blog

Wie schön leuchtet der Morgenstern, BWV 764 (fragment) – Track 31

Wie nach einer Wasserquelle BWV 1119, Track 5

Erbarm' dich mein, o Herre Gott, BWV 721 - Track 44