Wie nach einer Wasserquelle BWV 1119, Track 5
De laatste van de drie koralen van rond 1699 in de rubriek
Leven en Dood is een trio: streng driestemmig uitgewerkt, met voorimitatie van
de koraalregel. De melodie is een alternatieve versie van het Freu dich sehr o liebe Seele, oftewel
Psalm 42 uit het Geneefs Psalter; het is overigens niet geheel duidelijk of de
twee melodieen verwant zijn.
De achtergrond van de verschillende versies is hier te
lezen:
De tekst van de hand van Ambrosius Lobwasser (16de eeuw) is op Psalm 42
gebaseerd:
Hoewel deze bewerking wel later wordt gedateerd, zijn er
toch belangrijke aanwijzingen dat het hoort bij Bach’s eerste scheppingsperiode.
Opvallend is de vanzelfsprekendheid waarmee de verschillende stemmen langs
elkaar stromen. Weer is de figura corta
de ritmische ‘motor’. Een trio is zo wel een zeer geschikte vorm om het
water uit de bron uit te beelden!
Het vinden van een duidelijke trioregistratie op een groot
instrument in een ruime akoestiek is niet altijd eenvoudig. Ik speel de
onderste stem van dit trio met pedaal, hoewel de meningen verdeeld zijn of de
Neumeister Choräle wel zo bedoeld zijn. De registratie is: pedaal Gedekt 8` en
Nachthoorn 2’; linkerhand op Rugwerk met Quintadeen 8’ en Nasard 2 2/3’, rechterhand
op Borstwerk met een combinatie met Regaal 8’. Elke stem heeft zo een andere
karakteristiek grondtoon, terwijl de boventonen als golven over elkaar
buitelen.
Hierbij de link:
Reacties
Een reactie posten