Posts

Posts uit februari 15, 2018 tonen

Ich hab mein Sach Gott heimgestellt BWV 1113 - Track 3

Afbeelding
De vroegste koraalbewerkingen van Bach zijn niet exact te dateren, zodat een chronologie moeilijk te bewijzen is. Daarom heb ik ervoor gekozen om de koralen per scheppingsperiode in thematische rubrieken onder te verdelen. Voor de periode rond 1699 zijn dat de rubrieken Leven en dood, Kerst, Oud- en Nieuwjaar en de Passietijd. De dood en de vergankelijkheid is een thema waarmee Bach al op jonge leeftijd in aanraking kwam: een broertje overleed, maar ook zijn beide ouders was hij al op 9-jarige leeftijd kwijt. Verklaart dat de melancholie in zijn vroege werken? Het eerste koraal in de rubriek Leven en dood is een bewerking van Ich hab mein Sach Gott heimgestellt. De melodie is een oud wereldlijk liedje van rond 1500, waarop aan het eind van de 16 de eeuw een geestelijke tekst is gezet.  De tekst is hier te vinden:  http://www.bach-cantatas.com/Texts/Chorale009-Eng3.htm Deze tekst spreekt over de berusting in de wil van God dat alle mensen sterfelijk zijn. We ho

Fuga in C BWV 946 - Track 2

Wellicht Bachs eerste fuga! Alhoewel niet persé bij de Fantasia in C BWV 570 horend, kan het wel als een paar uitgevoerd worden. Het thema van de fuga is van Albinoni, en begint syncopisch, met een rust. De expositie van de vier stemmen wordt niet gevolgd door uitgebreide tussenspelen (divertimenti), maar Bach laat telkens weer het thema inzetten. Dat bracht mij op het idee om na de expositie, op de Prestant 8 van het Rugwerk gespeeld, de daaropvolgende inzetten op de gekoppelde Fluiten 8' in te zetten, zodat de klank langzaam transformeert; als dan de fluitklank is bereikt, klinken de volgende inzetten weer op de Prestant, en keren we weer terug naar de beginklank. Het werk sluit af met een bijna melancholiek naspel, gespeeld op de Prestant 8 (bijna een strijker in Hildesheim!) van het Bovenwerk. Opvallend in dit stuk vind ik Bach's neiging, hier al, naar dóórcomponeren, naar vloeiende lijnen, en alweer die melancholie die het werk in zich draagt. Dat wordt een rode

Fantasia in C BWV 570 - het begin!

Hierbij de start van de publicatie op Soundcloud van mijn opname van Bachs Complete Orgelwerken. Maar zijn de orgelwerken van Bach niet al heel vaak opgenomen? Wat is daar nog aan toe te voegen. Veel, denk ik, maar dat is allereerst de verdienste van de muziek.  Opzet van deze Bachintegrale is ontstaan na het lezen van een boek van Jean-Claude Zehnder, die een grondige studie deed naar Bachs vroege orgelwerken en daarin, voorzover mogelijk, een chronologie in aanbracht. Ik vind dat een overtuigend boek, ook omdat het de lezer meevoert in de verschillende stadia van Bachs eigen ontwikkeling. Bestaande Bachintegrales plaatsen de altijd als minder interessante stukken geziene vroege werken meestal tussen de 'meesterwerken' in. Die eerdere werken sneeuwen dan mijns inziens een beetje onder.  Alle tracks zullen ook te beluisteren zijn op Spotify, waar het hele eerste  'album' al is te vinden. Op dit moment is een fysieke CD-productie me te duur en is de verspr