Fuga in C BWV 946 - Track 2



Wellicht Bachs eerste fuga! Alhoewel niet persé bij de Fantasia in C BWV 570 horend, kan het wel als een paar uitgevoerd worden. Het thema van de fuga is van Albinoni, en begint syncopisch, met een rust. De expositie van de vier stemmen wordt niet gevolgd door uitgebreide tussenspelen (divertimenti), maar Bach laat telkens weer het thema inzetten. Dat bracht mij op het idee om na de expositie, op de Prestant 8 van het Rugwerk gespeeld, de daaropvolgende inzetten op de gekoppelde Fluiten 8' in te zetten, zodat de klank langzaam transformeert; als dan de fluitklank is bereikt, klinken de volgende inzetten weer op de Prestant, en keren we weer terug naar de beginklank. Het werk sluit af met een bijna melancholiek naspel, gespeeld op de Prestant 8 (bijna een strijker in Hildesheim!) van het Bovenwerk.

Opvallend in dit stuk vind ik Bach's neiging, hier al, naar dóórcomponeren, naar vloeiende lijnen, en alweer die melancholie die het werk in zich draagt. Dat wordt een rode lijn in zijn vroegste werken, tot een bepaald moment.

Een ander element dat hier al naar voren treedt, is het gebruiken van materiaal van andere componisten, om het vak te leren, om er zelf iets me te doen. Geschiedvervalsing? Componeren is toch ook het bij elkaar zetten van dat wat je inspireert...

Hier de link:






Reacties

Populaire posts van deze blog

Wie schön leuchtet der Morgenstern, BWV 764 (fragment) – Track 31

Wie nach einer Wasserquelle BWV 1119, Track 5

Erbarm' dich mein, o Herre Gott, BWV 721 - Track 44