Preludium in g -klein, BWV 535a/1 – Track 27

Vanuit de periode rond 1704 zijn er een aantal werken in een onvolledige autograaf overgeleverd: van dit werk missen we het laatste blad. Het betreft een vroege versie van de Preludium en Fuga in g BWV 535. Voor de ontwikkeling van Bach als componist is dit een interessant studieobject!

In dit vroege manuscript van BWV 535a zien we in vergelijking met de latere BWV 535 een geheel ander Preludium, en een onvolledige en op kleine punten afwijkende Fuga. Ik heb ervoor gekozen om de Fuga niet op te nemen omdat er een latere volledige versie van is overgeleverd, en die dus later in de chronologie aan de orde zal komen.




BWV 535a/1 laat een grillig verloop zien, ‘Passagio’ is het bijschrift bij het eenstemmige begin: een vrije orgelimprovisatie die erg aan Buxtehude doet denken. Ook daar waar de eenstemmigheid wordt verlaten en er nadrukkelijke, gepuncteerde akkoorden (compleet met quintparallellen!) klinken is de stijl van de Noordduitse orgelfantasieën en toccata’s dichtbij. 
Na een eenstemmige passage die wel voor viool geschreven lijkt te zijn volgt een zeer melancholieke passage vol voorhoudingen en dissonanten. Het lijkt alsof Bach in zo kort mogelijke tijd de grootste contrasten wilde maken! Het Preludium in de latere versie BWV 535 is veel langer en lijkt meer op de stijl van Böhm en de Italiaanse stijl, en neemt alleen het motief uit de eerste maat van BWV 535a over.




Het is zeker dat ook BWV 535 een relatief vroeg werk is, maar zeker is dat de Fuga al in de vroegste versie bestond, en dus niet van later datum is zoals wel eens wordt beweerd. De onvolledige Fuga van BWV 535a laat in vergelijking met het vroege Preludium wel een stijlbreuk zien met Buxtehude, o.a. omdat Bach ook hier kiest voor één lange fuga in plaats van twee kortere.

Qua registraties heb ik in BWV 535a gekozen voor grote contrasten: de eerste octaafsprong in het pedaal, het eenstemmige ‘Passagio’ met kleine tongweken en vulstemmen. De gepuncteerde akkoorden met de Trompet 8’ van het Hoofdwerk, en de eenstemmige violistische passage met fluiten 8’, 4’, 2 2/3’ en None van het Bovenwerk. De verschuivende akkoorden waarmee het werk afsluit met een warme grondstemmen 8’ registratie.



Ter vergelijking met de latere versie BWV 535, hierbij een opname van dat werk dat ik jaren geleden opnam op een historisch instrument (Hinsz-orgel 1742, Bovenkerk Kampen).

Preludium 535: https://www.youtube.com/watch?v=GlTbvo0F_Lc

Fuga: https://www.youtube.com/watch?v=cJDI5uYCw7g


Reacties

Populaire posts van deze blog

Wie schön leuchtet der Morgenstern, BWV 764 (fragment) – Track 31

Wie nach einer Wasserquelle BWV 1119, Track 5

Erbarm' dich mein, o Herre Gott, BWV 721 - Track 44