Wie nach einer Wasserquelle BWV 1119, Track 5


De laatste van de drie koralen van rond 1699 in de rubriek Leven en Dood is een trio: streng driestemmig uitgewerkt, met voorimitatie van de koraalregel. De melodie is een alternatieve versie van het Freu dich sehr o liebe Seele, oftewel Psalm 42 uit het Geneefs Psalter; het is overigens niet geheel duidelijk of de twee melodieen verwant zijn.



De achtergrond van de verschillende versies is hier te lezen:


De tekst van de hand van Ambrosius Lobwasser (16de eeuw) is op Psalm 42 gebaseerd:


Hoewel deze bewerking wel later wordt gedateerd, zijn er toch belangrijke aanwijzingen dat het hoort bij Bach’s eerste scheppingsperiode. Opvallend is de vanzelfsprekendheid waarmee de verschillende stemmen langs elkaar stromen. Weer is de figura corta de ritmische ‘motor’. Een trio is zo wel een zeer geschikte vorm om het water uit de bron uit te beelden!
Het vinden van een duidelijke trioregistratie op een groot instrument in een ruime akoestiek is niet altijd eenvoudig. Ik speel de onderste stem van dit trio met pedaal, hoewel de meningen verdeeld zijn of de Neumeister Choräle wel zo bedoeld zijn. De registratie is: pedaal Gedekt 8` en Nachthoorn 2’; linkerhand op Rugwerk met Quintadeen 8’ en Nasard 2 2/3’, rechterhand op Borstwerk met een combinatie met Regaal 8’. Elke stem heeft zo een andere karakteristiek grondtoon, terwijl de boventonen als golven over elkaar buitelen.


Hierbij de link:




Reacties

Populaire posts van deze blog

Wie schön leuchtet der Morgenstern, BWV 764 (fragment) – Track 31

Erbarm' dich mein, o Herre Gott, BWV 721 - Track 44